EEN GOEDE START, MET YOGA OP MAAT

naamloos

Image | Posted on by | Leave a comment

Naar de fundamenten van yoga

In de workshop ‘Naar de fundamenten van yoga’, krijg je een reeks van 8 lessen van 1,5 uur. Er wordt gewerkt in een kleine groep van maximaal acht mensen.

Centraal staat het individuele lichaam van elke deelnemer. De deelnemers ontvangen persoonlijke instructies, waarbij rekening gehouden wordt met hun sterktes en zwaktes, en huidige gezondheidstoestand en fysieke conditie. Dit stelt hen in staat een volwaardige en multidimensionele yoga praktijk naar maat op te bouwen.

De focus van de lessen ligt op de technisch correcte uitvoering van asanas (yoga poses), en de synchronisatie van adem en beweging, wat yoga onderscheidt van andere disciplines.

Het doet er niet toe of je beginner bent of al heel lang yoga beoefent. Deze individuele aanpak geeft een goed inzicht in het eigen lichaam en biedt mogelijkheden om de houding te corrigeren of gekende asanas te verdiepen.

Viviane De Doncker werkte gedurende 20 jaar als yogadocent in Azië, en keerde onlangs naar België terug om hier individuele- en groepslessen te geven. Haar specialisatie is yoga voor rugpijn en yoga voor scoliose, hiervoor gaf ze internationale workshops aan yoga studenten en leraars.

Haar expertise in deze onderwerpen is een rode draad doorheen al haar lessen en workshops.

Praktisch

Er worden 8 lessen voorzien op een maandagvoormiddag van 9 tot 10.30.u.

Er wordt in een groep van max. 8 personen gewerkt en je krijgt een individuele analyse en aanpak.

Data: 3, 10, 17/10; 7, 14, 28/11; 5 en12/12

Locatie: bij Company & Leyder, Goele Leyder, Borsbeeksesteenweg 75 te 2100 Deurne

Inschrijven en meer info kan via

viviane_dedoncker@hotmail.com 0478 56 92 74

goele@leyder.eu 0475 38 68 78

Je schrijft je in voor de hele reeks en betaalt daarvoor 100, – voor de eerste sessie start

Je krijgt alle informatie over de storting en over wat je moet meenemen, na je toezegging.

Viviane en Goele geven samen 4 maandagvoormiddagen een workshop om stressklachten te behandelen. Ook weer met een heel individuele benadering. Als je deze workshops volgt, betaal je voor deze reeks geen 100,- maar 85,-

vriendelijke groeten,

Viviane De Doncker & Goele Leyder.

 

Posted in Uncategorized | Leave a comment

In sereniteit met stress omgaan

Leven zonder stress… iedereen droomt ervan!

Sommige mensen schijnen zonder stress door het leven te gaan. Het lijkt alsof zij nooit af te rekenen hebben met moeilijke situaties in hun persoonlijk en professioneel leven, of met het gevoel van onmacht en leegte wanneer het leven inspiratieloos verloopt. Het geheim van deze mensen ligt niet enkel in hun persoonlijkheid, maar in de hulpmiddelen die ze gebruiken om problemen en uitdagingen rustig en ontspannen tegemoet te gaan.

Deze technieken kunnen aangeleerd worden.

Goele Leyder en Viviane De Doncker zijn ervaren en professionele coachen. Ze weten wat stress is, niet alleen vanuit hun eigen leven, maar ook vanuit het oogpunt van de mensen waarmee ze werken. Viviane heeft internationaal naam als yogadocent, Goele als coach bij burn-out en bij moeilijke werksituaties.

Voor deze workshops definieerden ze vier thema’s die ze vaak zien terugkomen:

 mentale en fysieke spanningen

 onvermogen tot rust te komen

 gebrek aan energie en vitaliteit en

 slaap problemen.

Elk van deze thema’s komt in vier workshops aan bod.

Het bijzondere is dat elk thema vertrekt vanuit yoga en nadruk legt op de fysieke aspecten van stress. Dat wordt telkens aangevuld met uitleg, inzichten en tips waarmee deelnemers thuis aan de slag kunnen. Bovendien is de groep beperkt tot 8 personen en zal iedereen persoonlijk advies krijgen Dat stelt de deelnemers in staat een persoonlijke aanpak te vinden om evenwichtiger, vrijer en positiever door het leven te gaan

WORKSHOPS

1. Het lichaam, de spiegel van het gevoel…

Stressvolle situaties worden door het orthosympatisch zenuwstelsel herkend als gevaar, zodat men de strijd aangaat of wegvlucht, de zogenaamde “fight and flight” reflex. Een belangrijk onderdeel van die reflex is het opspannen van de spieren, om kracht en snelheid te verhogen.

Wanneer het waargenomen gevaar geweken is, brengt het parasympatisch zenuwstelsel het lichaam terug in de zogenaamde “rest and digest” staat. Als men niet aangepast kan reageren op stress, is er een grote kans dat de spanningen in het lichaam vast gaan zitten. Bij chronische stress blijven de spieren constant gespannen. Op dat moment kan het lichaam geen onderscheid meer maken tussen gespannen en ontspannen spieren, en verliest het de mogelijkheid om te voelen hoe verkeerd staan,

zitten en bewegen de spieren verder overbelasten, met onvermijdelijke pijn en spierspasmen tot gevolg. De spanningen in de nek, schouders, rug en gezicht zijn vaak ook de oorzaak van spanningspijn, hoofdpijn en migraine.

Erger nog, er ontstaat een uitwisseling tussen het lichaam en het brein, waarbij de gespannen toestand van de spieren wordt waargenomen als een stressor.

De lichaamsdelen meest onderhevig aan spierspanning zijn de rug, de schouders en de nek, met herhaalde of chronische pijn tot gevolg. Op dat moment ontstaat er een vicieuze cirkel waarin lichaamsbeweging beperkt wordt, en het steeds stijver en gespannen lichaam ook aan kracht inboet. De combinatie van spierstijfheid met zwakte van de spieren zorgt ervoor dat het lichaam zelfs normale belasting niet meer aankan, waardoor het gemakkelijker verwond geraakt. Wat begon als een spierprobleem eist dan ook zijn tol in de vorm van vroegtijdige slijtage van de gewrichten en beenderen.

De trage bewegingen in yoga, in synchronisatie met de ademhaling, zijn aangewezen om de spieren van spanning te bevrijden. De focus van deze workshop is via simpele maar efficiënte technieken inzicht te krijgen in ieders individuele lichaam, vroegere flexibiliteit en bewegingsbereik te herstellen, en een correcte uitlijning van nek, rug en schouders terug te vinden

2. Relaxatie, de weg naar welzijn

Bij chronische stress, blijft het orthosympatisch zenuwstelsel in verhoogde activiteit. De verhoogde en constante toevoer van stresshormonen zorgt ervoor dat het parasympatisch zenuwstelsel zijn werk niet langer kan doen, en het lichaam en de geest in een voortdurende staat van verdediging zijn, zodat ontspannen niet langer mogelijk is. De gevolgen op gezondheid, werk en familieleven zijn bekend.

Het parasympatisch zenuwstelsel kan onrechtstreeks beïnvloed worden door yoga technieken, waarin de ademhaling een centrale rol speelt. De juiste uitvoering van deze technieken is door iedereen aan te leren, en het effect verhoogt zich bij herhaalde oefening.

3. Met nieuwe vitaliteit het leven in!

Iedereen voelt zich wel eens te moe om iets te doen, en een dagje nietsdoen en een goede nachtrust zijn uitstekende methodes om de energie te herstellen. Erger wordt het wanneer de vermoeidheid het lichaam niet meer wil verlaten. Naar schatting kampt één op tien personen met dit probleem.

Gebeurtenissen in ons leven en werk kunnen geregeld leiden tot frustratie, irritatie, energieverlies en moedeloosheid: het verlies van een geliefd persoon, financiële problemen, diepgaande veranderingen, familieproblemen, moeilijkheden op het werk, menopauze, gebrek aan controle over het eigen leven, verveling, kleine kinderen die veel aandacht vergen en voor gebroken slaap zorgen …

Wanneer die vermoeidheid chronisch wordt heeft dit een tastbare invloed op de levenskwaliteit en het dagelijks leven. Zelfs als de wil er is, is de weg naar verandering soms niet meer zichtbaar.

In deze workshop wordt aangeleerd hoe lichaam en geest te heractiveren en met nieuwe vitaliteit het leven tegemoet te gaan.

4. Goed slapen, meer dan schaapjes tellen…

Een van de meeste voorkomende klachten bij stress zijn slaapproblemen. Een overactief zenuwstelsel houdt het lichaam en de geest in een staat van constante alertheid, zelfs wanneer men doodmoe is of slaapt.

Niet in slaap geraken, onderbroken en onrustige slaap, te vroeg wakker worden…tekenen dat stress zijn tol eist. Tot uiteindelijk het idee alleen al dat er geen rust en herstel van energie wachten aan het eind van weer een vermoeiende dag, een bijkomende stressor wordt. Deze problemen kunnen een zeer lange nasleep hebben met vergaande gevolgen voor de gezondheid.

Slaapmiddelen kunnen voor een korte periode helpen, maar hebben ongewenste bijwerkingen, en bieden dus zeker geen oplossing op lange termijn.

Doel van deze workshop is het doorbreken van de vicieuze cirkel van mentale en fysieke opwinding voor bedtijd, door yoga oefeningen die spanning, onrust, en repetitief denken afbouwen.

Praktisch

Er worden 4 thema-workshops voorzien op een maandagvoormiddag. Er wordt in een groep van max. 8 personen gewerkt en je krijgt een individuele aanpak. Je schrijft je in voor de 4 sessies, begeleid door de beide coachen samen en betaalt daarvoor 300, –

1. Maandag 26/09/2016 van 9 tot 12u “Het lichaam de spiegel van het gevoel”

2. Maandag 24/10/2016 van 9 tot 11.30u “Relaxatie, de weg naar welzijn”

3. Maandag 21/11/2016 van 9 tot 11.30u “Met nieuwe vitaliteit het leven in”

4. Maandag 19/12/2016 van 9 tot 11.30u “Goed slapen, meer dan schaapjes tellen”

Locatie: bij Company & Leyder, Goele Leyder, Borsbeeksesteenweg 75 te 2100 Deurne

Prijs: 300 euro. Je betaalt voor de start van de sessies

Inschrijven en meer info kan via

goele@leyder.eu 0475 38 68 78

viviane_dedoncker@hotmail.com 0478 56 92 74

Je krijgt alle informatie over de storting en over wat je moet meenemen, na je toezegging.

PS: tussen de 1° en 4° workshop zijn er wekelijkse yogasessies op maandagvoormiddag van 9 tot 10.30.u, die je de kans geven verder te oefenen. Deze reeks van 8 sessies kost 100 euro. Als je al de workshops volgde, betaal je er 85 euro voor. Ook hier wordt met max. 8 personen gewerkt.

vriendelijke groeten,

Viviane De Doncker & Goele Leyder.

 

Posted in Classes and Workshops, Scoliosis, Yoga | Leave a comment

The Dynamic Spine goes bilingual

Due to our relocation to Antwerp, Belgium, posts on classes and workshops geared towards local students will from now on be in Dutch. If you are visiting Antwerp, and would like to attend, kindly send me an email at the-dynamic-spine@hotmail.com for information in English.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

A FRESH START

My best wishes for a wonderful 2016! Hope the New Year will bring you all great adventures, splendid health, good times with friends and family, and the financial situation which will allow you to make choices.

snow_at_new_year_dawn_at_susaki

 

For me, the beginning of this New Year means my sabbatical has come to an end, and I’m really looking forward to wonderful new beginnings for The Dynamic Spine.

As some of you may know, I relocated to Europe, and The Dynamic Spine found a new home in the wonderful city of Antwerp.

As always, my classes will focus on Yoga as a tool towards health and well being. I am starting off with Yoga for Back Care, Yoga for Scoliosis, Yoga for Babyboomers and Yoga for Athletes. Of course I will still conduct some regular Hatha Yoga and Vinyasa classes geared towards students of all ages, seeking a steady and safe method to build up strength and flexibility.

To me, health is much more than the absence of sickness and disease. Health is a state where all your body systems function well and harmoniously, allowing you to feel full of vitality and bursting with energy when life is kind, but where you also have the physical and mental strength to cope with life’s challenges and difficult moments.

Yoga is about balance, and I firmly believe that health, feeling and looking good are neither found through austerity and deprivation, nor by overexhaustion and too much effort, but by making correct choices. The choice to do a few exercises everyday, and to remain flexible, strong and balanced through life. The choice to replace junk food by tasty, nurturing and healthy food which makes you look and feel good.. The choice to look at life through a screen of negativity, or to wake up each day and decide it’s going to be a great day.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

YOGA WORKSHOPS IN KOH SAMUI (THAILAND)

Please come and join me in Koh Samui on 13, 14 and 15 December. Workshops suitable for studients and teachers

VIVIANE DE DONCKER-27112013

Image | Posted on by | Leave a comment

Yoga for Scoliosis – Pictures

Some pictures of one of my students.

For more details see my post https://thedynamicspine.wordpress.com/2012/04/19/yoga-for-scoliosis-does-it-help-25/

Posted in Pictures - Yoga for Scoliosis | 1 Comment

SCOLIOSIS FROM THE YOGA TEACHER’S PERSPECTIVE

Most explanations of Scoliosis will describe it is a condition where the spine laterally twists, and possibly rotates, causing the ribs to rotate with it.

As a Yoga teacher who has seen many cases of Scoliosis, I have come to understand that the condition involves a lot more than the spine and the ribcage. When making an assesment of my student’s condition, I of course start from looking at the spine and ribcage, and where possible try to confirm my observations by an x-ray and ideally a report on it.

But an x-ray does not tell much about the other inbalances in the body. And believe me, a scoliotic body  is misaligned in many more ways

Just a few examples :

Fallen arches and weak and stiff ankles contribute to inbalances in the legs and thighs, causing the pelvis to tilt and rotate, leaving the spine no choice but to adjust itself laterally.

Uneven leg length, real or caused by by unevenness in muscle flexibility and strength may lead to the same problems.

Once Scoliosis has become a reality, the spine itself will affect and accentuate the other inbalances in the body. causing the problem to escalate.

The body will further adjust itself by creating compensatory curves and rotations. The shoulder girdle will compensate, and the shoulders will rotate in opposite directions. As the eyes try to level themselves, the neck will be affected by similar uneveness in length and rotation.

Yoga poses work the entity of the body, rather than just focused areas. Yoga poses not only influence muscles and bones, but have a deep effect on the fascia.

How you select the poses is based on the invidiual case. A general Yoga class is definitely a good choice where no specialized courses are availble, but it takes and experienced teacher in the subject to go beyond maintenance, as many poses may require adjustment to the individual’s specific case.

In my experience the basis of Yoga for Scoliosis cannot be taught in large settings, as each case requires studying and preparation, and time is spent during classes to adjust each individual student to assure correct execution of the poses. As the course and student’s spine evolve the focus of the practice may change, and adjustments be made both to the selection of poses and the manner they are executed in. It further takes a very trained eye to distinguish between what the student experiences and the reality of their performance.

Maybe other Yoga teachers have another succesfull approach to Scoliosis, and I merely wanna provide a short overview in answer to the many questions I have received on the subject. If you feel you have useful observations or other approaches, I am more than willing to take them into consideration, because after all, nothing is more important than the benefits to the student.

Posted in Yoga for Scoliosis | 1 Comment

YOGA FOR SCOLIOSIS – DOES IT HELP ?

Time and again, we are being told that there is no cure for Scoliosis. That nothing can bring improvement to the condition. Young people with Scoliosis are spending 23 hours a day in braces, and this for the duration of their growing years, in the hopes of stopping the progression of the curves.  And then there are of course the operations. I am not here to discuss the pros and cons of other methods. I am sure each has benefits in their own right, and if someone has a Scoliosis which has progressed to the point where the quality of their lives is seriously impaired, I suppose they have very little options but to go under the knife.

But would it not be fair to have a look at all possibilities. Most doctors will tell you that Yoga can not do anything for Scoliosis. And yet…. Time and over again my students come back from check ups reporting their Scoliosis has either stopped progressing, or shows actual improvement on X-ray.

But Scoliosis is more than just lateral curves in the spine, which is what is measured on X-rays. In my experience, Scoliosis is not just a condition of the spine, but one that affects the whole body. It is surely not uncommon to see how students improvement is visible not just in the spine, but also in pelvis, neck and shoulders. Moreover, many of my students notice other changes.  Some of them get nicer legs. Their feet get arches. And even faces can become more symmetrical when the pull of the muscles on the spine and neck is altered.

Of course, Yoga is not a miracle cure. And not all Yoga will help. Students with Scoliosis need programs which take their condition in consideration. Their case needs to be studied carefully, and the exercises need to be taught in a way that benefits them. The postures also need to be carefully selected, what benefits one student may actually not be the best in another case of Scoliosis. And as you probably noticed, no two cases of Scoliosis are identical to begin with. Neither are the underlying causes and effects. So it is important to work with a teacher who really understands and has experience in working with the condition.

But a picture speaks more than a thousand words. So I am posting here a few pictures of one of my students, and her journey along the path of Yoga for Scoliosis. The first picture was taken after doing Yoga for a few weeks, and she had already felt considerable changes in the body. The other two were on the dates mentioned below the pictures.

The student whose pictures are posted came to me, suffering from an 83 degree right thoracic scoliosis. She was scheduled to have a subsidized operation, but was very scared to go under the knife, as she was told that there was a two percent risk of being paralysed after the operation.

Apart from this, her pelvis was not level, she had a lumbar curve and her shoulders were not even. Her neck muscles were quite uneven, and the pull of the neck muscles resulted in her face looking quite assymetrical.  Her thoracic curve kept progressing, and was estimated to progress to 90 degrees by the time of the operation.

After doing Yoga for some time, she went to see the doctors with regards to the scheduled operation. At that time her pelvis was level, her lumbar curve had disappeared, and her thoracic curve had remained at 83 degrees, rather than progressed to the predicted 90 degrees. Her shoulders were more level, and her face had become more symmetrical due to the decreased pull of the neck muscles. So she told the doctors she did not want the operation…

Another student just got her results back. She was advised to have an operation, but as her condition had improved from 47 to 41 degrees (after 13 private sessions), her doctor decided the operation was not necessary.

These cases are not unique. Many of my students have seen improvement on x-ray, and have managed to avoid an operation thanks to Yoga for Scoliosis.

So does it help ? In all honesty, I think it is about time the medical world would have a serious look at Yoga for Scoliosis as a valid complementary treatment option in the battle against Scoliosis. Already, some doctors and chiropractors have recognized the value of the work I am doing. But it would be wonderful if the benefits of Yoga for Scoliosis were better known. And if the medical world is ready to consider the possibility, I am more than willing to cooperate in clinical trials to prove the benefits of the Yoga for Scoliosis practice. I say no more….

Posted in Yoga for Scoliosis | 2 Comments

YOGA FOR SCOLIOSIS – HOW IS IT DIFFERENT FROM A REGULAR YOGA CLASS

For many years it was believed that the only options in the treatment of Scoliosis were to try and stabilize the abnormal curvatures of the spine by wearing a brace, or to correct it through spinal fusion, a surgical procedure.

Recent insights into the nature and causes of Scoliosis, have created new approaches towards this condition, and different treatment options are now available, often used in combination with the more traditional methods.

Why do students with Scoliosis require specialized classes ?

A regular Yoga practice offers many postures which are beneficial for people with healthy spines, but not all of these are suitable for people with spinal problems, and some of them might actually aggravate existing Scoliosis.

As no two cases of Scoliosis are identical, each student needs an individual approach towards his/her specific curve(s) and problems. Poses which benefit the student with Scoliosis need to be selected on a per case basis, and may require particular modifications to accommodate and at the same time correct the underlying inbalances in the body.

The Yoga program we offer starts with an individual assessment of each student. This assessment, and if possible a recent X-ray are used to tailor the 8-class program to the individual needs of each student. During the course students will gain insight in their condition and learn the techniques to address their particular case of Scoliosis and its related pains and discomforts.

In order to work closely with each student’s needs, strengths and weaknesses, the attendance of the course is restricted to a small number of participants per course.

Private classes are available.

Students attending this program are expected to have a dedicated home practice, and will be fully supported in their self practice.

As the practice advances, postures may be adapted or replaced by others, thus working at all times in alignment with the achieved results.

What happens after the course?

After the basic program, students attend a 10-week follow up course to ensure proper follow up and maintenance of the results. After this, students may opt to continue the follow up classes, or continue practising on their own.

Posted in Yoga for Scoliosis | 2 Comments