In sereniteit met stress omgaan

Leven zonder stress… iedereen droomt ervan!

Sommige mensen schijnen zonder stress door het leven te gaan. Het lijkt alsof zij nooit af te rekenen hebben met moeilijke situaties in hun persoonlijk en professioneel leven, of met het gevoel van onmacht en leegte wanneer het leven inspiratieloos verloopt. Het geheim van deze mensen ligt niet enkel in hun persoonlijkheid, maar in de hulpmiddelen die ze gebruiken om problemen en uitdagingen rustig en ontspannen tegemoet te gaan.

Deze technieken kunnen aangeleerd worden.

Goele Leyder en Viviane De Doncker zijn ervaren en professionele coachen. Ze weten wat stress is, niet alleen vanuit hun eigen leven, maar ook vanuit het oogpunt van de mensen waarmee ze werken. Viviane heeft internationaal naam als yogadocent, Goele als coach bij burn-out en bij moeilijke werksituaties.

Voor deze workshops definieerden ze vier thema’s die ze vaak zien terugkomen:

 mentale en fysieke spanningen

 onvermogen tot rust te komen

 gebrek aan energie en vitaliteit en

 slaap problemen.

Elk van deze thema’s komt in vier workshops aan bod.

Het bijzondere is dat elk thema vertrekt vanuit yoga en nadruk legt op de fysieke aspecten van stress. Dat wordt telkens aangevuld met uitleg, inzichten en tips waarmee deelnemers thuis aan de slag kunnen. Bovendien is de groep beperkt tot 8 personen en zal iedereen persoonlijk advies krijgen Dat stelt de deelnemers in staat een persoonlijke aanpak te vinden om evenwichtiger, vrijer en positiever door het leven te gaan

WORKSHOPS

1. Het lichaam, de spiegel van het gevoel…

Stressvolle situaties worden door het orthosympatisch zenuwstelsel herkend als gevaar, zodat men de strijd aangaat of wegvlucht, de zogenaamde “fight and flight” reflex. Een belangrijk onderdeel van die reflex is het opspannen van de spieren, om kracht en snelheid te verhogen.

Wanneer het waargenomen gevaar geweken is, brengt het parasympatisch zenuwstelsel het lichaam terug in de zogenaamde “rest and digest” staat. Als men niet aangepast kan reageren op stress, is er een grote kans dat de spanningen in het lichaam vast gaan zitten. Bij chronische stress blijven de spieren constant gespannen. Op dat moment kan het lichaam geen onderscheid meer maken tussen gespannen en ontspannen spieren, en verliest het de mogelijkheid om te voelen hoe verkeerd staan,

zitten en bewegen de spieren verder overbelasten, met onvermijdelijke pijn en spierspasmen tot gevolg. De spanningen in de nek, schouders, rug en gezicht zijn vaak ook de oorzaak van spanningspijn, hoofdpijn en migraine.

Erger nog, er ontstaat een uitwisseling tussen het lichaam en het brein, waarbij de gespannen toestand van de spieren wordt waargenomen als een stressor.

De lichaamsdelen meest onderhevig aan spierspanning zijn de rug, de schouders en de nek, met herhaalde of chronische pijn tot gevolg. Op dat moment ontstaat er een vicieuze cirkel waarin lichaamsbeweging beperkt wordt, en het steeds stijver en gespannen lichaam ook aan kracht inboet. De combinatie van spierstijfheid met zwakte van de spieren zorgt ervoor dat het lichaam zelfs normale belasting niet meer aankan, waardoor het gemakkelijker verwond geraakt. Wat begon als een spierprobleem eist dan ook zijn tol in de vorm van vroegtijdige slijtage van de gewrichten en beenderen.

De trage bewegingen in yoga, in synchronisatie met de ademhaling, zijn aangewezen om de spieren van spanning te bevrijden. De focus van deze workshop is via simpele maar efficiënte technieken inzicht te krijgen in ieders individuele lichaam, vroegere flexibiliteit en bewegingsbereik te herstellen, en een correcte uitlijning van nek, rug en schouders terug te vinden

2. Relaxatie, de weg naar welzijn

Bij chronische stress, blijft het orthosympatisch zenuwstelsel in verhoogde activiteit. De verhoogde en constante toevoer van stresshormonen zorgt ervoor dat het parasympatisch zenuwstelsel zijn werk niet langer kan doen, en het lichaam en de geest in een voortdurende staat van verdediging zijn, zodat ontspannen niet langer mogelijk is. De gevolgen op gezondheid, werk en familieleven zijn bekend.

Het parasympatisch zenuwstelsel kan onrechtstreeks beïnvloed worden door yoga technieken, waarin de ademhaling een centrale rol speelt. De juiste uitvoering van deze technieken is door iedereen aan te leren, en het effect verhoogt zich bij herhaalde oefening.

3. Met nieuwe vitaliteit het leven in!

Iedereen voelt zich wel eens te moe om iets te doen, en een dagje nietsdoen en een goede nachtrust zijn uitstekende methodes om de energie te herstellen. Erger wordt het wanneer de vermoeidheid het lichaam niet meer wil verlaten. Naar schatting kampt één op tien personen met dit probleem.

Gebeurtenissen in ons leven en werk kunnen geregeld leiden tot frustratie, irritatie, energieverlies en moedeloosheid: het verlies van een geliefd persoon, financiële problemen, diepgaande veranderingen, familieproblemen, moeilijkheden op het werk, menopauze, gebrek aan controle over het eigen leven, verveling, kleine kinderen die veel aandacht vergen en voor gebroken slaap zorgen …

Wanneer die vermoeidheid chronisch wordt heeft dit een tastbare invloed op de levenskwaliteit en het dagelijks leven. Zelfs als de wil er is, is de weg naar verandering soms niet meer zichtbaar.

In deze workshop wordt aangeleerd hoe lichaam en geest te heractiveren en met nieuwe vitaliteit het leven tegemoet te gaan.

4. Goed slapen, meer dan schaapjes tellen…

Een van de meeste voorkomende klachten bij stress zijn slaapproblemen. Een overactief zenuwstelsel houdt het lichaam en de geest in een staat van constante alertheid, zelfs wanneer men doodmoe is of slaapt.

Niet in slaap geraken, onderbroken en onrustige slaap, te vroeg wakker worden…tekenen dat stress zijn tol eist. Tot uiteindelijk het idee alleen al dat er geen rust en herstel van energie wachten aan het eind van weer een vermoeiende dag, een bijkomende stressor wordt. Deze problemen kunnen een zeer lange nasleep hebben met vergaande gevolgen voor de gezondheid.

Slaapmiddelen kunnen voor een korte periode helpen, maar hebben ongewenste bijwerkingen, en bieden dus zeker geen oplossing op lange termijn.

Doel van deze workshop is het doorbreken van de vicieuze cirkel van mentale en fysieke opwinding voor bedtijd, door yoga oefeningen die spanning, onrust, en repetitief denken afbouwen.

Praktisch

Er worden 4 thema-workshops voorzien op een maandagvoormiddag. Er wordt in een groep van max. 8 personen gewerkt en je krijgt een individuele aanpak. Je schrijft je in voor de 4 sessies, begeleid door de beide coachen samen en betaalt daarvoor 300, –

1. Maandag 26/09/2016 van 9 tot 12u “Het lichaam de spiegel van het gevoel”

2. Maandag 24/10/2016 van 9 tot 11.30u “Relaxatie, de weg naar welzijn”

3. Maandag 21/11/2016 van 9 tot 11.30u “Met nieuwe vitaliteit het leven in”

4. Maandag 19/12/2016 van 9 tot 11.30u “Goed slapen, meer dan schaapjes tellen”

Locatie: bij Company & Leyder, Goele Leyder, Borsbeeksesteenweg 75 te 2100 Deurne

Prijs: 300 euro. Je betaalt voor de start van de sessies

Inschrijven en meer info kan via

goele@leyder.eu 0475 38 68 78

viviane_dedoncker@hotmail.com 0478 56 92 74

Je krijgt alle informatie over de storting en over wat je moet meenemen, na je toezegging.

PS: tussen de 1° en 4° workshop zijn er wekelijkse yogasessies op maandagvoormiddag van 9 tot 10.30.u, die je de kans geven verder te oefenen. Deze reeks van 8 sessies kost 100 euro. Als je al de workshops volgde, betaal je er 85 euro voor. Ook hier wordt met max. 8 personen gewerkt.

vriendelijke groeten,

Viviane De Doncker & Goele Leyder.

 

Advertisements
This entry was posted in Classes and Workshops, Scoliosis, Yoga. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s